20 May 2024  |   मङ्लबार, जेष्ठ ८, २०८१

अपनत्वका सीमाहरुको समीक्षा

मिसनटुडे संवाददाता
प्रकाशित मितिः शुक्रबार, फाल्गुन ५, २०७९  

तराइमा गर्मीले पसिना बग्दा पनि हिमालको सिरेटो आएर आक्रमण गर्ने भएको कारण सिरक ओढेर सुत्नु पर्ने रमणीय स्थलमा दुई दिने तालिमको आयोजना गरिएको छ । आयोजक संस्थाले तालिमका सहभागीहरुलाई तालिम सञ्चालन हुने क्रममा स्थानीय होटेल र लजमा खाना र आवासको पनि व्यवस्था गरेको छ । तालिमका सहभागीहरु घरबाट बढीमा दुई अढाइ घण्टा टाढा भएको आफ्नो घरबाट सहभागी हुन आएको हुत्छन् । सहभागीहरुको आवासका लागि आयोजकले कोठा बुक गर्नु पर्छ । त्यसका लागि सिग्नल गरेपछि तालिमका सहभागीहरु तीस जना मध्ये दुई जनाले मात्र होटेल र लजमा खाने र बस्ने सङ्केत गर्दै हात उठाउछन् । यस कर्ममा लागि अरुका हातहरु उठ्दैनन् ।

एकाध जनाले तालिम कतिबेला सकिन्छ भन्ने कुराले होटेलमा बस्ने वा नबस्ने कुराको निधो गर्छ भन्ने विचार अघि सार्छन् । भन्नुको मतलव तालिम समयमै अर्थात घर पुग्ने समयमै सकियो भने उनीहरु बस्न चाहदैनन् ।अवस्था यो पनि स्पष्ट छ कि उनीहरु होटेलमा बसे भने खाना र आवासको मूल्य तिर्नु पर्दैन । बसेनन् भने त्यो वापतको रकम पनि उनीहरुले पाउदैनन् । तैपनि उनीहरु होटलमा बस्न चाहदैनन् । आफ्नै घरमा जान पाए हुन्थ्यो भन्ने भावना अभिव्यक्त गर्छन् ।

              जीतबहादुर शाह
यो पङ्क्तिकार घरबाट बाहिर हिडेको एकहप्ता भयो । घरबाट निस्केर जहाँ पुगेको छु, त्यहाँबाट नजीक पर्ने एउटा पालिकाले शिक्षासम्बन्धी काम विशेषले भनेको सुविधा समेत उपलब्ध गराउने गरी एकहप्तालाई आइदिन अनुरोध गर्छ । मैले त्यो आँट गर्न सक्दिन र भन्छु – ‘म भोली घर जान्छु । त्यो कार्यक्रम आउन सक्ने वा नसक्ने सम्बन्धमा घर गएपछि मात्र फोनमा कुरा गरौं न, हुन्छ ?’ उताबाट प्रतिक्रिया आउछ – ‘यतैबाट हाम्रो कार्यक्रम भ्याएर घर गए हुदैन ?’ मैले जवाफ दिन्छु – ‘हुदैन । किनभने त्यस्तै जरुरी छ ।’

वास्तवमै त्यस्तो जरुरी भने केही थिएन । घर छोडेर बाहिर निस्केको केही दिन भइसकेकोले मन आत्तिएको थियो घर जानलाई । त्यत्तिमात्रै हो । अन्यथा घर नगएर यतैबाट उक्त पालिकाको कार्यक्रम भ्याएर घर जाँदा दुई दिनको फरक पथ्र्यो । समय र लगानी दुबैको बचत हुने देखिन्थ्यो । तथापि मनले मानेन र सोझै सुझबुझ बिनै अस्वीकार गरें । कारण मैले आफ्नो भनेको मेरो घरले मलाई तान्यो ।
स्थानीय पाठ्यक्रम निर्माण सम्बन्धी दुई दिने कार्यशालामा सहभागीहरुको सक्रियता र लगनशीलता प्रशंसनीय देखियो । यसो हुनुमा पनि अपनत्व र आफ्नोपनले ठूलो असर पारेको देखियो । पाठ्यक्रमको सिकाइ उपलब्धि र विषयवस्तु निर्धारण गर्दा सहभागीहरु एकाग्रतापूर्वक छलफलमा जुटे । विषयवस्तुमा खोला, ताल, गुफा, फाँट, लेक आदिलाई समावेश गर्ने क्रममा सकेसम्म कोही नछुटून भन्ने हिसावले सम्झी–सम्झी समेट्ने काम भयो ।

धर्म, जात र समूदायका सम्बन्धमा विषयवस्तुको उठान हुँदा पनि मनसाय त्यही दोहोरियो केही नछुटोस भन्ने । भाषा, संस्कृति, रहनसहन, मूल्यमान्यता र संस्कारका बारेमा छलफल हुँदा पनि सबैको सक्रियता उत्तिकै प्रभावकारी देखियो । पेशा, व्यवसाय, सम्पदा र विकासका पूर्वाधारहरुको विषयमा कुरा हुँदा पनि सहभागीहरु बेहदसम्म चनाखा, गम्भीर र क्रियाशील देखिए । कार्यक्रमको समयावधि लम्बिएर कसैका गाडी छुट्दा पनि गाडीलाई जान दिए तर आफूले कार्यक्रम छोडेर गएनन् । आफ्नो गाउँ, टोल र समुदायको कुरा उठान हुँदा अपनत्व र आफ्नोपन साँच्चिकै जुर्मुराएर जागेको देखियो ।
तालिमका सहभागीहरुलाई पैसा नतिरेर निःशुल्क होटलमा खाऊ र बस भन्दा पनि आफ्नै घरतिर भाग्न खोज्ने । कसैले मनग्गे सुविधा दिन्छु भन्दै आइदिनका लागि अनुरोध गर्दा पनि त्यो सुविधाको पर्वाह नगरी यो पङ्क्तिकारका पाइलाहरु आफ्नै घरतिर सोझिने । आफ्नो गाउँठाउँका कुराहरु पाठ्यक्रममा समावेश गर्ने क्रममा समय बढी लागेर गाडी छुट्दा पनि त्यसको वेवास्ता गरी पाठ्यक्रम निर्माणतिरै ध्यान केन्द्रित हुने । यी सबै परिणामहरु अपनत्वबाट सिर्जना हुँदा रहेछन् ।

कतिपयमा त अपनत्वले यत्ति गहिरोसँग जरा गाड्दो रहेछ जसलाई पाउनका लागि मानिसले आफ्नो समय र सम्पत्तिको मात्र लगानी नगरी जीवनको आहुति दिन समेत पछि नपर्दोरहेछ । अपनत्व र आफन्तपनको संरक्षणका लागि नै कतिपय युद्धहरु हुँदारहेछन्, कतिपय मानिसहरुले रगतको खोला बगाउदारहेछन् र कतिपय अवस्थामा मानव सिर्जित विनासका विभत्स दृश्यहरुले समाजमा चलखेल गर्दारहेछन् । त्यसैले अपनत्व चाहिदो पनि रहेछ मानव समुन्नतिका लागि । अपनत्व हानिकारक पनि हुँदोरहेछ शान्ति र सुव्यवस्थालाई निमोठ्नका लागि ।

अपनत्वको आभास त्यत्तिबेलासम्म विस्तार र विकास हुनु आवश्यक छ जतिबेलासम्म हाम्रो अपनत्वले अरुलाई हानी गर्दैन । कहिलेकाही एउटाको अपनत्वको विस्तारले अर्कोलाई हानीनोक्सानी गर्दछ । अर्कोको अधिकार र सुखशान्तिलाई खल्बल्याउने काम गर्दछ । कतिपय मानिसहरुको स्वभाव ‘यो मेरो हो र उसको पनि मेरो हो’ भन्ने हुनेगर्दछ । अरुको जिम्मेवारी र अधिकार क्षेत्रमा पर्ने सेवा र सुविधाहरुलाई यो स्वभावले कुण्ठित गर्दछ । कुण्ठित मात्र होइन यसप्रकारका क्रियाकलापहरुले विद्रोह र विध्वंश मच्चाउने काम पनि गर्दछ । यस प्रकारका स्वभाव र क्रियाकलापहरु शक्तिशाली व्यक्तिहरुले कमजोर व्यक्तिहरुप्रति र शक्तिशाली मुलुकहरुले कमजोर मुुलुकहरुप्रति देखाउने गर्दछन् ।

शक्तिशाली व्यक्ति र मुलुकहरुले गर्ने यस किसिमका हरकतहरुले मानव समुदायको सुख र शान्तिलाई बिथोल्ने काम गर्दछ र द्वेष र कलहको विजारोपण गर्दछ । विश्वमा भएका मानवता र मानवीय सभ्यतालाई खरानी बनाउने गरी भएका युद्धहरु त्यसैका परिणति हुन् ।
कतिपय अवस्थामा सत्य र न्यायले छेउ लागेर लुक्नु पर्ने अवस्थाको सिर्जना हुने गर्दछ । आफ्नै मुलुकमा मानिसहरु शरणार्थी र अनागरिक भएर जिउनु पर्ने हुन्छ । आफैले मेहेनेत गरेको र पसिना बगाएको भूमिमा अरुले नै राइदाइ गरेको दृश्य टुलुटुल हेर्नुपर्ने अवस्थाको सिर्जना हुने गर्दछ । यत्तिसम्म कि आफूले जन्म दिएको सन्तानलाई समेत आफ्नो हो भन्ने अधिकारबाट आमाहरु बञ्चित हुनु पर्ने अवस्थाको सिर्जना हुन्छ । आफ्नो पत्नीको र आफ्नो छोरीको समेत अरु कसैले इज्जत लुटेको देख्दा पनि केही गर्न नसक्ने अवस्थाको आभास हुन्छ ।

त्यत्तिबेला न्याय मर्दछ, स्वाभीमानले कुलेलम ठोक्छ र मानिसका मन र मुटुहरु भाँजा फाट्छन् र टुक्राटुक्रा हुन्छन् । कुनै दिन यस्तो पनि आउछ जुन दिन आफ्नोपन गुमाउनु परेका मानिसहरुलाई समयले शसक्त बनाउछ, उनीहरु जुर्मुराउछन् र आफ्नोपन खोस्नेहरुका विरुद्ध धावा बोल्छन् । यसले पुनः समाजमा अशान्ति र युद्धको आरम्भ गर्छ । यो युद्ध र यो अशान्ति अन्ततः बहुजन हितायको पक्षमा हुन्छ र यसले अन्ततः दिगो शान्ति, दिगो विकास र अनन्त खुसीको अपेक्षा गरेको हुन्छ । मानव विकासको इतिहासयस्तै यस्तै घटनाक्रमहरुको मालाबाट बनेको छ भन्ने लाग्छ मलाई ।
चिनी पनि धेरै खाए तीतो हुन्छ भनेझै आफ्नोपन र अपनत्वको भावले अरुको अपनत्व र आफ्नोपनमा धक्का पु¥याउने गरी विस्तार गर्नुहुदैन भन्ने कुरामा गम्भीर हुनु जरुरी छ । यही कुरा स्थापनाका लागि मानिसले कानून र विधिविधान बनाउछ । न्यायालयको स्थापना गर्दछ । सरकारको गठन गर्दछ र आफ्ना नेताहरुलाई सरकारमा छानी पठाउछ । सरकारमा गएका जनताका नेताहरुले जनतालाई न्याय दिने र अपनत्वको स्पष्ट रेखाङ्कन गर्ने काम गर्नुपर्दछ ।

यो काम गर्न सकेनन् भने त्यस्ता नेताहरुलाई कुर्चीबाट झार्ने काम हुन्छ र अर्कोलाई पठाउने काम हुन्छ । तथापि जुन जोगी आए पनि कानै चिरेका भनेझै भरोशा गरेका नेताले जनताको विश्वास जित्न नसकेर उल्टै त्यही नेताले नै अरुको अपनत्वको क्षेत्रमा आफ्नो अपनत्वको अखाडा जमाउन थालेपछि मानिसहरुमा निराशा र उदासिनता छाउने गर्दछ । भ्रष्टाचार, अनियमितता र कुशासनका नङ्ग्रा र दाह्राहरुले समाज पुनः क्षतविक्षत हुन थाल्छ । अहिले हाम्रो मुलुकले भोगिरहेको विडम्बना यही हो भन्ने लाग्छ मलाई ।

उन्नति र प्रगतिका लागि हरेक व्यक्तिमा अपनत्वको भाव हुनु भने जरुरी छ । पेशाप्रतिको अपनत्वले पेशाको विकासगर्दछ । आफ्नो कर्मप्रतिको अपनत्वले उक्त कर्मलाई कुशलतापूर्वक सम्पादन गर्दछ । आफ्नो जिम्मेवारीप्रतिको अपनत्वले तोकिएको जिम्मेवारीलाई निष्ठा र इमान्दारीपूर्वक पूरा गर्न मद्दत गर्दछ । यसैरी नै स्थान विशेषप्रतिको अपनत्वले उक्त स्थानको समुन्नतिलाई सघाउछ । जापान र चीन लगायतका कतिपय मुलुकहरुले आफ्नो मुलुकको विकास र उन्नतिको यात्रालाई छिटोछरितो बनाएका छन् । त्यो त्यहाँका नागरिक र नेताहरुको आफ्नो मुलुकप्रतिको अपनत्वको परिणाम हो । हाम्रो मुलुकको समुन्नति र विकासको यात्रा कछुवा गतिमा हुनुको कारण हामीभित्र रहेको आफ्नो मुलुकप्रतिको अपनत्वको भाव धुमिल हुनु हो ।

यसलाई देखाउटी अपनत्व वा नितान्त स्वार्थपरक अपनत्व वा सङ्कुचित अपनत्व भन्न सकिन्छ । मानिसले आफ्नो मात्र समुन्नतिको बारेमा मात्र सोच्न थाल्यो र समाज र मुलुकको समुन्नति भयो भने आफ्नो समुन्नति त त्यसै पनि हुन्छ भने कुरालाई बिर्सियो भने यसप्रकारका असहजताहरु देखापर्दछन् । हामी र हाम्रो समाज अनि मुलुक यही अवस्थाबाट गुज्रिरहेको छ अहिले ।
अपनत्व चाहिन्छ बाँच्नका लागि र अपनत्व चाहिन्छ विकासका लागि । आत्महत्या गर्नका लागि हिडिरहेको व्यक्तिलाई सोध्ने हो भने जवाफ आउछ – ‘मेरो यहाँ आफ्नो भन्नु केही भएन र कोही भएन ।’ उसको यही सोचलाई उल्ट्याएर ‘तिम्रो यहाँ धेरै छ र तिम्रा यहाँ धेरै छन्, तिमीले नदेखेको मात्र हो’ भन्ने कुरामा विश्वास गर्न सिकायौं भने उसको आत्महत्या गर्ने निर्णय आशा, विश्वास र जीवनमा बदलिन्छ ।

त्यसैले पवित्र मनबाट विकास हुने अपनत्वको भावले मानिसलाई उर्जा दिन्छ, समर्पण दिन्छ र अन्ततः यसले अपेक्षित उपलब्धि पनि दिन्छ । अपनत्व भावकै कारण मानिसले आफ्नो घरलाई राम्रो बनाउन सक्छ, आफ्नो अफिसलाई राम्रो बनाउन सक्छ, आफ्नो सङ्गठनलाई राम्रो बनाउन सक्छ, आफ्नो गाउटोल र समाजलाई राम्रो बनाउन सक्छ र अन्ततः आफ्नो मुलुकलाई राम्रो बनाउन सक्छ । यत्ति हो कि यो अपनत्वको भाव अरुलाई हानी हुने गरी विस्तार गरिनु हुदैन, जसरी मानिसहरु अरुको सम्पत्तिमाथि आँखा लगाउछन् । यसलाई अपनत्वको भावले भन्दा पनि मिचाहा स्वभावले बुझ्दा राम्रो हुन्छ ।
मैले कतै पढेको थिएँ र लेखेको पनि थिएँ, पहिलोथरिे मानिसहरु मेरो, मेरो हो र तिम्रो पनि मेरो हो (लोभी) भन्ने हुन्छन् । दोस्रोथरि मानिसहरु मेरो, मेरो हो र तिम्रो, तिम्रो हो (सज्जन) भन्ने हुन्छन् ।तेस्रोथरि मानिसहरु तिम्रो, तिम्रो हो र मेरो, पनि तिम्रो हो (त्यागी) भन्ने हुन्छन् र चौथोथरि मानिसहरु न यो मेरो हो न यो तिम्रो हो, यो सब झमेला हो (सन्त) भन्ने हुन्छन् । अहिले समाजमा पहिलोथरि मानिसहरुको बिगबिगी छ । त्यसकारण युद्ध र कलह पनि छ ।

दोस्रोथरि मानिसहरुको विकासका लागि कानून र इमान्दारिताको खाँचो छ । अहिले यसैका लागि हामी विकास र उन्नतिका कुरा गरिरहेका छौं । तेस्रो थरि मानिसहरु समाजमा नगण्य छन् जसको बाहुल्यता भएमा समाज स्वर्गमा रुपान्तरण हुन्थ्यो भन्ने लाग्छ । चौथो थरि मानिसको विचार पनि अनुपयुक्त छैन । तालिमका सहभागीहरुले होटल र लज छोडेर जुन घरलाई आफ्नै सम्झेर आए, के साँच्ची त्यो घर उनीहरुको हो र ?मैले जुन घरलाई मैले आफ्नो सम्झेर हतारिदै आएँ, के साँच्चि त्यो मेरो घर हो र ?सोचाइको गहिराइमा जति डुब्यो, द्विविधाका पर्खालहरु झन् झन् चुलिदै जान्छन् ।

प्रकाशित मितिः शुक्रबार, फाल्गुन ५, २०७९     8:46:09 AM  |